SajberFina

15. Himlaspektakel...
... eller ett himla spektakel.

Jag kan bara säga såhär... FANTASTISKT!
Visst.... det blev ingen "riktig" förmörkelse. För det var en massa moln i vägen. Men jag kom ihåg att i länken jag skrev på mitt inlägg för några dagar sedan fanns ytterligare en länk som ledde till en live-visning på nätet.
Jag tänkte att det kommer säkert inte funka, men jag klickade in där och några sekunder sedan så flöt den glödande solen bakom sotat glas på min datorskärm.

Det filmades från Svalbard där det skulle bli en total förmörkelse, och det var en kommentator samt några gäster då och då i små inflikade rutor. Och även om det nu bara var på en datorskärm så blev jag helt uppspelt när de började tjoa att "nu snart händer det, nu börjar det!" I mitt lite tårögdade tillstånd (ja jag är väldigt känslosam) knäppte jag ett kort (va löjlig jag är haha).
 
Månen börjar sakta glida in framför solen.

Sen småtittade jag lite då och då under tiden som jag gjorde annat (läs kollade Facebook), men när det började närma sig total förmörkelse kunde jag inte slita mig.
Solskäran blev bara mindre och mindre och mindre och mindre. Den fanns där så tydlig trots att den var mindre än en milimeter tjock. Jag tror allvarligt att jag lutade mig närmare och närmare skärmen av ren glädjefylld upphetsning.

Och då! DÅ! Då tog de bort filtret!!!!!

Här satt jag med hakan ner i skrivbordet och ögonen stora som förmörkade solar. Kanske till och med något "w-o-w" viskades fram.
 
Trots att det nu var molnigt så fick jag uppleva min solförmörkelse. Så vackert och så häftigt!