SajberFina

Frustrerande om något!!!
Igår fick jag reda på att jag inte kommer få en endaste krona från a-kassan. Där har jag varit medlem sedan december 2012, men det var egentligen bara de fyra första månaderna som jag hade en fast anställning. Annars har det varit mitt timvik i hemtjänsten och på natten, samt sommarvikariat som jag hakat mig fram på. Jag har aldrig försökt få a-kassans hjälp, även om det har ekat tomt på mitt konto många gånger. "Det blir bättre" tänker jag alltid och orkar inte krångla.

Men sen i våras har det blivit mindre jobb. Dels startade jag mina distansstudier (som jag inte får en krona för heller), men det blev också mindre och mindre förfrågningar till mig.
Att jag dessutom inte blev tilldelad något sommarvikariat (för att kontoret slarvade bort min ansökningslapp) gjorde mig lite kallsvettig inför hösten. Sedan 2008 har jag haft sommarvikariat vilket har räddat mina höstrar (säger man så???) då jag kunnat leva på lite timvik och det som blivit över av sommarlönen.

Skatteåterbäringen har alltid hjälpt mig fram till hösten, men det var knapert redan på våren, så mycket gick åt till att betala skulder till Juggis (ja, även om han är min man så ska han inte behöva betala för MINA studielån eller MIN telefon t.ex), och sen försvann resten på Englands-resan.

Därför tänkte jag nu då efter sommaren försöka få lite hjälp från "myndigheterna". No no!

Okej, a-kassan sket sig. Jag var medveten om att den kunde göra det. Tycker bara att de kanske ska ändra namn på den. För arbetslösa får inte hjälp! Den borde heta något i stil med "du-som-har-jobbat-minst-halvtid-i-ett-halvår-under-ett-år-kan-få-pengar-ifrån-den-här-kassan"!

Jaja... jag tänkte ju att det finns ju så många projekt som jag hör att andra får vara med om genom arbetsförmedlingen... och så får de bidrag för det. Så jag mailade min handläggare och hörde mig för lite. Här är ett axplock från vår konversation:

JAG: "Hej!
Jag har en lite fråga angående ekonomiskt stöd.
Då jag tidigare idag fick besked från min a-kassa att jag inte kommer få någon ekonomisk hjälp ifrån dem undrar jag nu om det finns något annat som jag kan göra?"...
..."Finns det möjlighet för mig att få aktivitetsstöd eller utvecklingsersättning?
Vänliga hälsningar, Josefine A"

AF: "Hej Josefine,
Vad tråkigt att du inte får någon ersättning från a-kassan. Tyvärr kan vi på Arbetsförmedlingen inte gå in med något ekonomiskt stöd."...
..."Hoppas det löser sig för dig på något sätt!
Med vänlig hälsning"

JAG: "Hej!
Vad med aktivitetsstöd eller utvecklingsersättning då?"...
..."Hälsningar,
Josefine A"

AF: "Hej igen,
Aktivitetsstöd är något du får om du är inskriven i ett arbetsmarknadspolitiskt program, som till exempel Jobb- och utvecklingsgarantin, vilket man blir när ens a-kassedagar tagit slut, alternativt om du varit inskriven hos Arbetsförmedlingen utan a-kassa i 14 månader.
Utvecklingsersättning är en variant av aktivitetsstöd, det är pengar du kan få när du deltar i ett arbetsmarknadspolitiskt program (till exempel Jobbgarantin för ungdomar eller Jobb-och utvecklingsgarantin) och är 18–25 år."...
..."Med vänlig hälsning"

JAG: "Hej åter igen!"...
..."Vilket sjukt system det hela är då! En ond cirkel som aldrig tar slut….
Aktivitetsstöd kan jag bara få OM jag har slut på a-kassa-dagar (som jag inte ens får) eller om jag är inskriven i över ett år. Vem klarar sig utan pengar i över ett år?
Jaja…. jag får väl återkomma då…. om något år. Tack för hjälpen… eller något….
/Josefine A"