SajberFina

Hjälp mig förstå!
Åh nej, inte ännu en klagande undersköterska! Men jag skulle väl egentligen inte säga att jag klagar, utan mer genuint undrar. Och heller egentligen inte för min egna skull utan för vårdtagarna.
Jag vill att någon som är mer kunnig än mig själv på området ska hjälpa mig att förstå prioriteringarna i kommunens budget. Se det som ett öppet brev till någon budgetansvarig i kommunen...

Jag jobbar inom kommunal hemtjänst så jag utgår från det "perspektivet", men har ju även varit inne på boende så en del erfarenhet av det jobbet också...
Men det spelar väl egentligen ingen roll, för det ligger under samma åtstramade budget.. eller?

Nu är det återigen besked om att budget inte kommer kunna gå ihop sig i min kommun för äldrevården. Vi går back back back! Nya snabba metoder ska införas för att kunna rädda budgeten någorlunda. Men hur kan "lilla" jag som "bara" är undersköterska förstå att de snabba lösningarna bara gör det hela värre i långa loppet? Hur kan inte de som är högt uppsatta inom kommunen förstå det???
Ytterligare nedskärningar och indragningar resulterar i ännu mer sönderarbetade kollegor som sen resulterar i sjukskrivningar och merkostnader. Eller har jag fel? Få mig att förstå logiken!

Men vi skiter i oss arbetare för en stund... bara en liten stund. De stackars vårdtagarna då? Ska Axel 94 inte få duscha på en vecka bara för att en personal blev sjuk idag och vi får inte ta in någon vikarie pga budgetunderskottet. Asta 78 då? Hon skulle ju handla! Hon har ju bara några brödskivor kvar, och handling sker en gång i veckan.
Ja, men planera in det en annan dag säger ni då.... När??? Alla de andra dagarna som redan är smockfulla med insatser? (Jag utgår fortfarande från hemtjänstperspektiv där alla besöken är uträknande på minuter).
Och personalen som blev sjuk kanske inte kan komma på resten av veckan...... Det innebär att i stort sett alla duschar, städ och sociala aktiviteter måste bortprioriteras så att alla kan få sin frukost och sina mediciner åtminstone.

Och det här är också en nedåtgående spiral som gör mig frustrerad:
I hemtjänsten så får vi betalt för tiden vi är ute hos vårdtagarna. ALL annan tid går egentligen bara på minuskontot, dvs. restiden emellan vårdtagarna och all eventuell tid som behövs för att dokumentera om dagens händelser mm.
Så det sägs såhär: Stanna hos vårdtagarna längre så får vi mer betalt och kan utöka med mer personal! Underbart, absolut! Det hade ju bara gjort Hjördis 91 glad med ett extra långt besök.... Men jäklar, August 74 skulle ha fått sitt insulin för en halvtimme sen, jag kan verkligen inte stanna längre för han MÅSTE ha sitt insulin omgående... Och jag var ju redan sen hit för att telefonen krånglade så jag fick åka tillbaka till kontoret och hämta nyckel!

Så tiderna dras ner och ner och ner och inkomsten blir mindre och mindre och chansen om ytterligare en kollega blir tillintetgjord.

Men för att återgå till budget och prioriteringar... Jag tror aldrig jag har hört under mina år i vården (10+) att en budget har hållits och allt har gått bra. Nä, tyvärr har jag bara hört om besparingar hit och dit och snabba lösningar. Återigen dessa snabba lösningar som får skeppet att sjunka ytterligare på äldrevårdens stormiga hav.

Men så köps det då t.ex in ett konstverk (för en annan budget än äldrevården) som ska placeras någonstans i kommunens natur. Och visst! Konstverk kan vara trevligt och klart att man behöver rusta upp saker och ting, men då frågar jag mig samtidigt....
Det där konstverket.... som kostade ett par miljoner.... När ska Berit 85 kunna få njuta av det? Det finns ju ingen personal som kan komma hem till henne och gå ut en runda (nu när det ÄNTLIGEN var fint väder efter vinterns snö). För idag var det en personal som blev långtidssjukskriven pga utmattning och ingen vikarie fanns att få tag i.
Och Bertil 101 får ligga ytterligare en halvtimme med avföring upp på ryggen, för personalen är upptagen med en fallolycka. Han kan heller inte njuta av ett nytt fint konstverk i parken.

Prioriteringarna! Hjälp mig att förstå!
#1 - Per

Ja, jag undrar också hur det hänger ihop med prioriteringarna... ?

#2 - Jenny Undersköterska

Prioriteringar som är helt skeva, ibland undrar man vilken värld vi lever i. Om det inte finns pengar till det viktigaste, dvs människan så hur kan det då finnas pengar till konst och övriga onödiga saker...den ekvationen kommer aldrig gå ihop, inte för mig i mitt huvud iaf. Sorgligt att vi inte tar bättre hand om dom människor som byggt upp vårat land.

#3 - Veronica

Bra skrivet! Tyvärr lär ingen ge förklaring till "eländet" för det går inte...ingen logisk iaf!! Det är helt iq-befriade prioriteringar, som görs och har gjorts tidigare år! Jobbade själv i htj 11 år och fick vara med om den bra tiden, då vi hade tid både till omvårdnad och aktiviteter, tex utflykter, vilket uppskattades av de äldre och av oss personal!! Sen blev det bara sämre o sämre och det togs beslut, som fick personal att gå till annan verksamhet och vår fina htj-grupp gick i spillror! Även jag gick, för kunde inte jobba under de förhållandena och ge de äldre förklaringar på alla ändringar till det sämre! Borde komma uppifrån och i god tid!! Men icke..
Blir så ledsen när jag hör och läser om allt! (Har kvar några f.d kollegor som sliter o berättar hur det blivit)
Politiker mfl borde skämmas rejält för dessa beslut! Jag hoppas dom får känna på sina egna beslut en dag! Karma!