SajberFina

Popcorn och chips
Oj! Hej! Ja, jag lever faktiskt... det är väl mer än vad man kan säga om den här bloggen. Det är ju i alla fall inte så att jag kan sätta "bloggare" som yrke direkt.
Men men, nog om det...

För att återgå till rubriken - popcorn och chips. Jaa, vad är det egentligen? Onyttiga snacks som en matmissbrukande överätare som jag inte får äta varje dag. Eller får och får. Vem hindrar mig? Jag själv!
 
(Det är ju så att jag sedan en tid tillbaka påbörjade KBT (äntligen) och då satte upp som mål att köra med bara "lördagsgodis")

Genom min psykoterapeut blev jag slussad till ett nytt projekt som skapas av en arbetsterapeut och en undersköterska. De kallar oss för "Levnadsvanor-gruppen". Det är typ lite som Livsstilskursen instensivt på ca 10 veckor. Vi snackar "bra levnadsvanor", hälsosam mat och motion.
Det är mycket snack om 1177 och Livsmedelsverket, då de måste lära ut enligt deras restriktioner. Tallriksmodeller, fullkorn och nyckelhålsmärkt (bla bla bla)...

Majs är en grönsak.... potatis är en rotfrukt.... grönsaker och rotfrukter är bra! Det ska man äta mycket av!!!
Olja är bättre än margarin. Det är "bra fett". Speciellt vegetabiliska (raps)! Använd olja!!!
Majs + olja + värme = POPCORN!
Potatis + olja + värme = CHIPS!

Jag kan bli riktigt provocerad av det där. Mitt begär gör så att min hjärna försöker komma på sätt att "lura" mig själv. "Popcorn kan väl inte vara så farligt någon gång. Det är ju bara sprängd majs, och majs är ju en grönsak."

Ingen som inte lider av ett missbruk kan förstå hur svårt det är att motstå när sin egna hjärna skriker efter något den vill ha.
Det finns många som inte tycker att sockerberoende finns. Man kan inte vara matmissbrukare. osv osv. Ignorans är det största problemet! Då finns inte den rätta hjälpen. Varför tror ni det tog så lång tid innan JAG fick hjälp?

Att lida av ett matmissbruk är något utav det svåraste som finns. Ditt sug triggas konstant! Dag ut och dag in. "Knarkare och alkoholister har det heller inte lätt" säger ni då. Absolut inte! Jag påstår inte att de ska nedvärderas, MEN! Du kan sätta en alkoholist eller knarkare bakom lås och bom där det varken finns piller, pulver eller dricka. MEN! Mat måste du ha! Flera gånger varje dygn.
Varje gång dina käkar börjar mala faller du tillbaka. Då börjar kampen återigen.
"Håll emot! Ta det lugnt! Du är mätt nu! Det räcker!"
 
 
Galen chipsälskare
#1 - Nina t

Fina duktiga Josefine :)