SajberFina

Tänker tillbaka
Torsdag idag... det innebär reklam i brevlådan.
Jag kom i julstämning av ÖoB's reklam av allt krimskrams som de säljer.
Men i EKO-bladet ville jag bli barn på nytt. Bygga med LEGO, bilbana, dockor, Barbie och leka affär. Det fanns jättemycket häftiga spionprylar.

Något som störde mig, och säkert många andra är hur reklamen läggs ut.
Först kommer "killgrejerna". Det är svart bakgrund och pojkar på bilderna. Förpackningarna är oftast blå eller svarta. Självklart sitter det en pojke i byggarkläder och kör en elektrisk lyftkran...
Sen kommer "flicksidorna" med rosa, rosa, ROSA! Sidorna i tidningrn bär färgen, förpackningarna likaså och även sakerna.

Jag vet att det är miljontals före mig som pratar om det här hela tiden. Men varför har vi inte kommit längre i vårt jämställda land med att sluta dela in leksaker i flick- och killkategorier?

Om min femårige son vill ta hand om en docka med rosa klänning - är han bög då?
Eller om min sjuåriga dotter vill klä sig som spindelmannen och kör bilbana - är hon lesbisk då?
Nej, givetvis inte, säger ni. De är ju bara barn.
Ja, de är bara barn, men det präntas in i huvudet på de son liven redan då vad som ingår i normen "killigt" och "tjejigt".
Lägg på tio år på de här barnen. Pojken är 15... efter att han lekte med dockor när han var liten gillar han mode och att klä sig i sina eget designade kläder. Han gillar sitt utseende och använder fondation för att se lite brunare ut och lite maskara för att framhäva sina vackra ögon. Vad tror ni han blir kallad i skolan?
Flickan är 17 år... efter sin barndom fylld av avtionhjältar och bilar älskar hon allt som har med action att göra. Hon tränar pistolskytte i klubb och vill bli polis. Hon går Fordonsprogrammet på gymnasiet och kan knappt vänta tills hon får körkort så hon kan skaffa sig en racerbil. Tror du att hon är lesbisk?

Och allt detta av lite reklam?!? Förlåt mig, hehe.