SajberFina

6. Vikten
Så idag träffade jag sköterskan igen. Vi pratade som vanligt igenom hur läget var, hur det går och vad som är på gång. Hon ordnade så att läkaren kommer ringa mig i morgon ang. spirometrin som jag gjorde för lite mer än en månad sedan. Jag tycker jag borde hört något, men icke.
Eftersom det även kom in en elev mitt i allt så fick denne även ta ett blodtryck och blodsocker för att hen skulle få lite jobb. Snäll patient jag är, va? Haha! De låg som vanligt bra till =)

Sen var det ju det här med vikten. Det är det mest väsentliga med dessa besöken. Nästan en gång i månaden sen ett år tillbaka har jag vägt mig på vårdcentralen, så nu sa jag att jag ville ha en startvikt och slutvikt, och sen finito - inga fler besök.
Resultatet då? Plus minus noll! Jaa, i stort sett i alla fall. Först gick det lite neråt, sen en del uppåt, sen totalt 4 kg ner, lite upp, lite ner och slutligen upp igen. Jag är tillbaka där jag började, trots alla förändringar enligt sjukvårdens rekommendationer:
  • Mer frukt och grönt
  • Light-produkter
  • Fullkornsprodukter
  • Mjuka fetter (flytande helst)
  • Mm. mm. bla bla bla
Samt lite andra övriga förändringar dessutom.

Jag vill bara säga det att trots detta så har jag inte tappat hoppet. Visst är jag en liten gnutta besviken, men jag är iofs glad över att det inte eskalerat uppåt, som det förmodligen hade gjort om jag inte gjort någon förändring alls.
Men nu är "hjälpen" från vårdcentralen slut, på min egna begäran. Nu inväntar jag besked från kanske lite mer kunniga i just "hjälp". Vi får se! ;)
#1 - Anonym

Du kanske bör räkna kalorier. Ha ett underskott så kommer du gå ner

Svar: Det är inte så enkelt som det låter ibland. Det funkar säkert för många, men nu har jag också en hormonell sjukdom som gör att jag har 10 gånger svårare att gå ner i vikt.Och dessutom med ett matmissbruk/ätberoende på det som jag försöker få hjälp med, hindrar mig från att hålla kaloriintaget nere.
SajberFina