SajberFina

Dag 6 - Ett favoritrecept
Det här är inte ett exakt recept med mätningar och sådant, för jag gör det alltid lite på en höft. Det är en pastasås som mina föräldrar lärt mig. Jag brukade alltid önska denna rätten när jag fyllde år sista tiden jag bodde hemma.

Vad som ALLTID ska finnas med:

Broccoli
Ädelost
Kassler
Creme fraiche

Sen kan det variera lite vad jag tar med. Någon slags lök är gott, t.ex purjolök. Men jag brukar göra den rätt plain.

Som jag gör den:

Sätt igång att koka broccolin (färsk är godast). Jag gillar mina med lite tuggmotstånd, så jag brukar lägga dem i grytan från början, låta vattnet koka upp, och då stänger jag av plattan, men låter kastrullen stå kvar en stund.
Strimla kassler, fräs det en stund i gryta (tillsammans med lök om jag tar med det). Häll i creme fraiche och smula ner osten. Tillsätt broccolin när den är färdig.
Det här är inget som behöver stå och koka eller så, men osten ska ju ha smält i alla fall. Blir det för tunt (tillsätt lite redning), blir det för tjockt (spä ut med lite grädde).
Serveras till pasta. Mina föräldrar gjorde alltid med bandspaghetti, men jag gillar med vanlig spaghetti.