SajberFina

Lite rolig fakta som är oviktig
Jag sitter här med böckerna nu och läser om växter. Inte lika intressant som evolutionen, men det ska tragglas igenom ändå.
Sen kom jag till en uppgift i boken där jag ska ta reda på fem olika växtfamiljer och beskriva dem. Jag surfar ut på Google och hamnar på Wikipedia.....

Först måste jag ta lite bakgrundsfakta, annars blir det roliga inte så roligt =)

Min sambo heter Jörgen, hans mamma är från Ungern (från en del som numera är Serbien), de länderna "där nere" var Jugoslavien innan (eller?). Därför blir ju Jörgen lätt Jugge eller Juggis.... för att han kommer från Juggeland i smeknamn, hehe.

Nu var ju han och jag i Ungern förra hösten.... där fick vi se ett valnötsträd (det tyckte vi var häftigt i alla fall, haha).

När jag nu satt och bläddrade bland växtfamiljerna råkade jag hamna på "valnötsväxter".... vad hette de på latin då? "JUGLANDaceae"...

Alltså, det tyckte jag var jätteroligt! Att när jag var med Jugge i Juggeland så plockade vi "frukt" (valnötterna) från JUGLANDaceae. Hahaha!

Förlåt min dåliga humor! Bara för det ska ni få se bilder på juglandaceae ; )