SajberFina

Bevis?
För ett rätt bra tag sedan beställde jag jornalkopior från kvinnokliniken då jag ville se om det stod något om min PCO-utredning som jag gjorde 2008. Jag tyckte jag fick så dimmiga svar, så jag har inte riktigt vetat ändå.
Igår kom äntligen papprerna och jag har läst, läst om, kollat upp latinska ord och googlat på en massa.
Vad jag får fram av det hela är att jag inte bara har PCO utan PCOS, som i stort sett är samma sak, men även en hormonell rubbning.
 
Jag ska vara snäll och ge er länken till vårdguidens sida om PCO och PCOS, så ni kan skumma igenom vad det handlar om.
 
Såhär står det i min journal:
 
En liten sak jag stör mig på är att det står klart och tydligt att den högra äggstocken var svår att se på ultraljudet. Vad jag minns så mumlade gynekologen lite instruerande till sin elev "jag kan inte hitta äggstocken"..."vi säger väl att det där är den".
Dels så står det att det ser bra ut där (på den "påhittade" äggstocken) fastän det var svårt att se... Hur kunde hon säkert veta det då?? Och sen senare i journalen står det att ultraljudet var normalt!? Nja.... =/
 
Sen har vi då blodproverna som visar det sänkta SHBG (Könshormonbildande globulin) som i "normala" fall ska ligga på 27,8 - 146 (Enligt Kronobergs landsting) och den förhöjda testosteronhalten. Som man kunde läsa på vårsguidens sida så är det dessa värdena gentemot varandra som visar att jag har just PCOS.
 
Jag tänker inte längre säga att jag kanske har PCO, utan jag ska härmed påpeka för vården och andra att jag har PCOS.

P.S.
Såhär stod det på vårdguiden: "Testosteron kan göra att man blir hungrig"..."det kan vara svårt att gå ner i vikt"..."eftersom hormonrubbningen gör att aptiten stimuleras. Det kan gå lättare om man deltar i ett program för viktminskning"
Det får mig att fundera lite.... alltså detta står på landstingets egna sida. Alltså sjukvårdens ord! Om det nu då finns en "misstanke om PCO" och gynekologen såg ju att mitt STÖRSTA problem är övervikten... varför inte redan då remitera mig till de som kan hjälpa mig med den biten? Ett "program för viktminskning" till exempel som det så fint står där...
Hade den här skiten utretts ordentligt tidigare kanske det inte hade blivit ett så stort beroende som jag nu har.
Tack för mig!
D.S.